Apró magvak óriási energiával – a csíráknál kiválóbb tápanyagforrást nehezen találnál. Próbáld ki őket!

Friss levegő, víz és napfény – mindössze ennyit kérnek a parányi magvak, hogy fejlődésnek induljanak, és termést hozó növénnyé érjenek. Életük legfontosabb szakasza a csírázás, amikor megjelenik a kis hajtás és a gyökérkezdemény. Miért jelenthet számodra értékes táplálékot a két-három centiméteres csíra? Ha átgondolod, mi a feladata, megtalálod a választ. A csíra felelős azért, hogy egészséges növény nevelkedjék belőle. Nem véletlenül nevezik “növényi placentának”, azaz méhlepénynek is. Meríts erőt gazdag hatóanyagaiból!

Mi-fan-terem-a-csira-I-resz_9999452356fd16506067229e373473de

Mennyiség helyett érték

Gyakran tapasztalod, hogy az után is szívesen folytatnád az étkezést, hogy sokat ettél? Szervezeted így jelzi, hogy hiába volt kalóriában dús a fogás, tápanyagtartalma meg sem közelítette az igényeidet. Ha ilyenkor újabb, értékes összetevőket nélkülöző élelmiszert veszel magadhoz, az elhízás mellett a vitamin- és ásványianyag-hiányt is kockáztatod.

1133022_33149760_resizeA megoldást olyan táplálékokban kell keresned, amelyekből szerény mennyiség is fedezi a szükséges elemeket. A csírák erre kitűnő megoldást kínálnak. Fehérjetartalmuk könnyebben felszívódik az állati eredetű élelmiszerekéhez képest, hiszen aminosavakra bontva jutsz hozzá. A rostok gondoskodnak a folyamatosan felszabaduló energiáról, így a jóllakottság érzése hosszan fennmarad. A csírákban a vitaminok teljes skálája megtalálható, olyan arányban, ahogyan szervezeted a legoptimálisabban hasznosíthatja. A mesterséges táplálékkiegészítőkkel szemben azok a társanyagok is fellelhetők a csírákban, amelyek megsokszorozzák az értékes alkotóelemek hatását. Nem csoda, hogy néhány evőkanálnyi mennyiség is feltölti energiával a sejtjeidet.

Melyiket mire?

A változatos csírák erősítik immunrendszeredet, elejét veszik a fáradékonyságnak. Segítségükkel csökkentheted a betegségek kockázatát, de esetleges panaszaid fellépésekor is számíthatsz rájuk.

  • Látásod élességéhez hozzájárul az A-vitamin, amelyet a köles, a lucerna és a szójabab csírája kínál.
  • Ha hajlamos vagy a szorongásra és nehezen kezeled a feszültséget, fogyassz árpa-, csicseriborsó- és kukoricacsírát, amelyek ellátnak az idegrendszert erősítő B-vitamincsoporttal.
  • Érrendszeri problémák ellen C- és E-vitaminra van szükség, amelyeket a búza, a zab és a szezámmag csírájából nyerhetsz.
  • Vérszegénységre megoldást nyújt a búza, a babfélék és a lenmag csírája, mert nemcsak vasat tartalmaznak, de számos olyan nyomelemet is, amelyek segítik a felszívódást és a beépülést.

Ezek a táplálékok kiérdemlik “a fiatalság forrása” címet, mert az öregedés folyamatát jelentősen késleltető enzimeket rejtenek.

Csírakert az ablakban

A csíráztatott gabonaféléket, hüvelyeseket és olajos magvakat a nagyobb élelmiszerüzletekben készen is megvásárolhatod, de érdekesebb és változatosabb megoldás, ha magad neveled őket. Érdemes beszerezned a kifejezetten erre a célra szolgáló tálat és a hozzá tartozó lyukacsos műanyag tálcát, amelyhez a legtöbb bioboltban hozzájuthatsz. Itt sokféle magot is kínálnak, amelyek csomagolásán olvashatod a csírázás időtartamát. A 12–24 órás áztatási idő után a vízzel telt tálra helyezd rá a műanyag rácsot, és erre szórd a megduzzadt magvakat. Reggel és este cseréld ki a vizet, és öblítsd át a csírakezdeményeket. Ha elérték a néhány centiméteres nagyságot, itasd le róluk a nedvességet, és műanyag dobozban tárold a hűtőszekrényben. Egy hétig őrzik meg frissességüket. Szendvicsed tetején, salátádra szórva vagy levesbetétként is gazdagíthatják étrendedet. A hüvelyesek csíráit főzve fogyaszd, ám az egyéb fajták mindenképpen nyersen kerüljenek a tányérodra, így tökéletesen megőrzik tápanyagtartalmukat. A csíráztatás mindössze tenyérnyi helyet igényel az ablakod közelében, de annál nagyobb szerepet kaphat egészséged megóvásában.

Ferenczy Mária/antalvali.com


---
vissza az elejére